مترجــم دردها

هر آنچه سخت و استوار است،دود می شود و به هوا می رود

مترجــم دردها

هر آنچه سخت و استوار است،دود می شود و به هوا می رود

صد و سه

یکی از دوستانم چند صباحی را در صدا و سیما مشغول شد و به همان سرعتی که دخول کرده بود خروج را پذیرا شد.پسری ست عجیب علاقه مند به فلسفه،افسوس که استعدادش را ندارد و تلاش هایش فقط به پریشان فکری اش منتهی شده،هر چند که گاهی مکاشفاتی برق اسا می کند.وقتی از او علت را جویا شدم،می گفت سازمانی بود که با هیچ یک از کارکنانش توان هم کلامی را نداشتم.گویی همه سوگند وفاداری خوردند که یکسان حرف بزنند و زمانی که بحث را آرام و با مدرک پیش می بری می زنند جاده خاکی،جنس کلام همان است که تریبون های حاکمیت صادر می شود:یک طرفه،بدون روال،فاقد منطق و سرشار از مغلطه.


در طول «جنگ کره»،آن دسته از نظامیان آمریکایی که توان گریختن نداشتند و به اسارت تن داده بودند،مجبور شدند که در دفاع از برخی نظریات مارکسیستی سخن پردازی کنند و مقاله های گوناگون بنویسند و حتی سخنرانی کنند.پس از اتمام جنگ و بازگشت سابقا ً اسیران،شماری از این نظامیان،نظریه ها و ایدئولوژی مارکسیسم را رسما ً پذیرفتند.جامعه شناسان مکتب «کنش متقابل نمادین» از مثال هایی چنین استفاده می کنند تا اهمیت «نقش» را گوشزد کنند.



با تکرار مکرر یک فرض،چه بسا بتوان به حکم رسید.خلاف آنچه تصور می شود بسیاری از عقاید آدمی،حتی در بزرگسالی،بیش از آنکه ریشه در حساب و کتاب ذهنی باشد،ناشی از کنش های اجتماعی ست.یک نظام اقتدار گرا،می تواند با القا نقش هایی که در سازمان خودش پیش بینی کرده،بسیاری از کنش گران مدنظر خویش را عملا ً باز تولید کند،بی آنکه نیاز داشته باشد با مهره های مورد نظر خویش عمری سر و کله بزند.



تعداد طرفداران یک ایده،به هر میزان هم که رو به کاهش برود،باز هم برای یک نظام ساده است که بتوانند تعدادی را برای خود بازتولید بکند.چه با پرورش افراد مورد نیاز از کودکی،چه با تحت انقیاد در آوردنشان در یک نقش




نظرات 3 + ارسال نظر
الهه چهارشنبه 31 خرداد 1391 ساعت 16:00

خب حالا چی کار کنیم؟! بذاریم با عقاید سخیفشون همه ی دنیا رو بگیرن؟!

همین که تو صدا و سیما راهش دادن کلیه، حالا تازه می خواسته اظهار نظرم داشته باشه؟!!!

مردمرده چهارشنبه 31 خرداد 1391 ساعت 16:29 http://mordemard100.blogfa.com

وحشتناکتر از این وضع انجاست که این بازتولید اگاهانه و مزورانه باشد. اگاهی ای که از اتفاق روی اگاهی روشنگرانه را می پوشاند و اراده ای معطوف به نااگاهی را می طلبد. این از فاجعه هم دهشتناکتر است.

فرزانه پنج‌شنبه 1 تیر 1391 ساعت 01:30 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
فکر می کنم صدا و سیما می توانست سرعت روان پریشی اش را افزایش بدهد
امروز در زمانه خواندم بیماریهای روانی بین ایرانیان سی درصد افزایش داشته نسبت به دوره مشابه قبل از خود

به نظر می آید باز تولید افکاری که ظاهراً مضحک و بی بنیاد به نظر می آیند سریع تر اتفاق می افتد برای همین باید مضحک ها را جدی گرفت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد